Wat is onderscheidend vermogen?

Hebt u weleens nagedacht over het onderscheidend vermogen van uw bedrijf? Wat waardeert uw klant aan uw bedrijf? Op welke manier onderscheidt uw aanbod zich van dat van uw concurrent? Veel ondernemers hebben al jaren een bedrijf en weten precies wat ze verkopen en hoe ze dat doen, maar weet uw klant dat ook? Het is goed om eens stil te staan bij wat uw bedrijf onderscheidt van andere bedrijven vooral ook van de webwinkels. Denk vanuit uzelf en uw eigen aanbod (producten/ diensten), dit resulteert in een lijstje met Unique Selling Points. Maar de vraag hierbij is: Hoe relevant vindt uw potentiële klant dit? Verplaatst u zich eens uw klant, wat vindt die?

Onderscheidend vermogen kan op 2 manieren benaderd worden:

  1. USP = Unique Selling Point – unieke onderscheidende kenmerken van uw product of dienst (productkenmerk)
  2. UBR = Unique Buying reason – unieke onderscheidende argumenten waarom een klant voor uw product of dienst kiest (koopmotief)

Waarom de klant juist bij u komt kopen wordt geduid met de term UBR ofwel Unique Buying Reason (uniek koopmotief). Bij het bepalen van uw onderscheidend vermogen gaat het om wat de klant belangrijk vind dus wij vragen u zich te richten op UBR. Verplaatst u zich eens in uw potentiële klanten. Waarom zouden zij bij u moeten kopen en niet bij uw concurrent?  Denk na over hoe u met uw klantkennis uw voordeel kunt doen.

De kracht van Het Nieuwe Winkelen ligt bij uzelf. U maakt het verschil. Steunt u lokale initiatieven of verkoopt u lokale producten? Heeft u bijzondere merken, dienstverlening of biedt u speciale service? Deze kenmerken kunt u gebruiken om uzelf te profileren richting uw (specifieke) doelgroepen. Daarnaast heeft u natuurlijk ook het voordeel van een fysieke locatie. Klanten weten dat ze voor advies, herhaal aankopen, met retouren en opmerkingen, bij u terecht kunnen. Dit schept vertrouwen.

123